I dagene 7-13 august var jeg på et vel tilrettelagt fotokursus på Vrå Højskole i Nordjylland.
Regnen stod ned i stænger da jeg kl. 15.41 den 7. august steg af toget på Vrå station.
Heldigvis, og meget betænksomt, havde højskolen sendt en 9-personers bus til at fragte nye elever de 600 meter fra stationen til højskolen.
Vi var 18 deltagere i alderen ca. 25 år til knap 80.
Heraf var der 6 kvinder og i alt 5 deltagere, som aldrig tidligere havde haft et kamera i hånden, bortset fra mobiltelefonens ditto.
Højskolernes historie er interessant, ikke mindst Vrå Højskoles, fordi skolen hører til blandt de første i landet.
Frederik Christensen, som var Vrå Højskoles forstander 1967-1984, fortæller:
”Vrå Højskole begyndte i 1872 på en gård i Stenum, en landsby mellem Brønderslev og Løkken. Jørgen Terkelsen fra Vejle og Kirstine Albertsen fra gården i Stenum havde mødt hinanden på Christen Kolds højskole på Fyn.
De besluttede at oprette en højskole i Vendsyssel og fik overladt en grund hos Kirstines far.
Skolen kom godt i gang og da den jyske længdebane blev anlagt, flyttede de i 1890 skolen til stationsbyen Vrå”.
Sten for sten blev bygningen pillet ned og fragtet de ca. 6 km til Vrå og genopført. Imponerende!
”Vore dages kulturkamp er ren børnehave ved siden af den kulturkamp Jørgen Terkelsen og mange andre af højskolens første generation førte”.
Myndighederne anklagede Terkelsen for at ophidse bønderne mod regeringen.
Terkelsen blev arresteret og løsladt, men skolen blev frataget statsstøtten.
”Overbetjent A. Jensen skrev i sin rapport: ’Terkelsen må anses for yderst farlig som lærer for ungdommen”.
Han omtales som ungdomsfordærver og hans højskole som arnested for anarkistiske tendenser’”.
Helt så vildt gik det ikke for sig på fotokurset!
Det blev i stedet for en travl uge á la studietiden med billedredigering til ud på de sene timer fra opgaver i lysmaling, leg med prismer og spejling, komposition og fotoreportage fra virksomheder. Hertil kom aftenens foredrag om bl.a. Børglum Kloster, vores hjernes finurligheder og fotojournalistens arbejde.
Opgaverne i komposition og fotoreportage var yderst relevante for vores havneprojekt.
Hvordan beskriver vi billedmæssigt en havn?
Sammen med to andre beskrev vi et glaspusteri med tilhørende butik.
Spændende, især den efterfølgende udvælgelse blandt de ca. 500 billeder vi tog, kogt ned til de 9 billeder serien måtte have.
Det var en god proces, der bragte fokus i centrum: hvordan og hvilke billeder beskriver bedst glaspusteriet/havnen?
En uge dedikeret til fotografering sammen med ligesindede kan varmt anbefales.
Nye input, nye omgivelser, inspirerende og dedikerede lærere.
Samtidigt afholdtes to andre ugekurser i maling og kultur – rundt i det nordjyske landskabs historie og besøg på museer m.m.
Et par havde delt sig sådan; han på fotokursus, hun på kulturkurset.
5800 kr. for en uge med undervisning, 3 – gode og solide – måltider om dagen, eneværelse med eget bad og toilet er fornuftigt og overkommeligt.
(Svend Erik)
Be the first one to comment!