Han startede med at introducere sig selv som fine art photography kunstner.
Hans udgangspunkt er altid et fotografi, men ud fra det billedbehandler han, maler med farver og lys, indsætter elementer indtil han synes, at han har et færdigt kunstværk.
Der er oftest tale om mange dages arbejde før værket er færdigt.
Vi fik først en introduktion til det, som han opfatter som sit vigtigste grundværktøj: histogrammet.
Det er meget vigtigt, at man tager sine billeder, så der er så meget billedinformation som muligt til højre i histogrammet, dvs den lyse ende af skalaen.
For at få dækket så meget af eksponeringsskalaen som muligt er en praktisk løsning HDR.
Det giver mulighed for at få mange informationer i det lyse område og at kunne lysne de mørke områder op.
Han fotograferer som udgangspunkt altid på stativ.
For at få et fedt billede skal man arbejde med: komposition, lys, timing, historie, billedbehandling.
I billedbehandlingen arbejder han meget med farver – de er afgørende for stemningen i det færdige billede.
Han viste det gennem en række af billeder, hvor vi så det oprindelige billede og det færdigredigerede.
Vi var ret betaget af resultaterne.
Et vigtigt redskab for Jacob er maling med lys – også her viste han os en række spændende eksempler.
Jacob arbejder hele tiden med at skubbe sin billeddannelse til nye grænser. Det seneste nye er, at han er blevet optaget af en ny fotoretning: (en)visionography – en meget grafisk orienteret stil i sort/hvid, hvor strukturer og forenklinger er i centrum.
Tak for et meget fascinerende indblik i en kunstners arbejdsmetoder.
Be the first one to comment!