Så kom tiden til at afholde vores første portrætworkshop i år – med skuespillere af Hammermøllens Teatergruppe!

10 fotografer fra fotoklubben mødtes klokken 9, hvorefter der blev opbygget 5 ”studioer”:

1 – med vores baggrunde
2 – LowKey
3 – HighKey
4 – enkelt med lille baggrund
5 – med naturlig lys

Omkring klokken 11 var vi klar.
Der blev dannet 2 personers-grupper (en fotograf med mere erfaring, og en med mindre erfaring) til hver af de 5 “studier”.
Ideen var, at der var altid kun en fotograf som tog billeder, mens den anden assisterede.
Efter en time byttede grupperne “studie”.
På denne måde var det mere afslappende for alle – men der er stadig væk forbedringspotentiale…

Der kom 10 skuespillere fra teatergruppen, et godt og overskuelig antal at arbejde med.

Vi havde også et bord med nogle rekvisitter, som blev brugt undervejs.

Martin, som var tovholder, havde lavet en meget flot forberedelse – fx var der på hver studio anbefalinger, med hvilke kameraindstillinger man kunne starte med for at få hurtig gode resultater.
Der var også muligheden til at gå med sin mobil eller ipad til en mappe i klubbens sky, hvor man kunne finde inspiration mht posering, lyslægning osv.

Ved studio 1 kunne man med en almindelig ElinChrom trigger styre lamperne; i studioerne 2 og 3 var det kun muligt med en Godox-Trigger.
I studie 4 styrede man lamperne med sin on-camera-flash.
I studie 5 – naturligt lys – kunne man lære meget om brug af naturligt lys med stor reflektor og deflektor.

Klokken 13 holdt vi pause, hvorefter vi fortsat 13:30.

Klokken 15:30 var vi færdig (med fotografering men også med vores energi), og begyndte med at rydde op igen.
Skuespillerne var også trætte (forståeligt), og vi sagde ”tak for i dag” til hinanden.

Glade, men trætte gik vi fra hinanden efter ca. 1 time – nu glædede vi os til at komme hjem og sortere / redigere vores billeder.
Mange tak til alle for en rigitg god, fed og lærerig dag!